Black friday is op dit moment het onderwerp op ieders tong. De saleperiode waar ongeveer iedere winkel die je kent wel een kortingsevenemt heeft. Loop in de winkelstraat en iedere etalage hangt weer vol met de nieuwste dingen. Waar komt onze drang naar kopen vandaan?
Want de winkelier moet verkopen. Aan jou, de nietsvermoedende klant die trapt in de droom die wij creëren in zo een etalage.
On trend.
De meeste mensen weten wel ongeveer wat het betekent om ‘on trend’ te zijn. Voor de mensen die het niet, on trend betekent dat je met de laatste mode meegaat. Je bent op de hoogte. Tegenwoordig hebben sommige winkelketens na een week al een kopie van wat er over de catwalk gaat. Dat is fast fashion. Wij willen graag het nieuwste van het nieuwste en liefst voor een prikkie. Als je door de bekende winkelstraat van Amsterdam zou lopen wordt je op iedere meter verleidt om naar binnen te lopen en dat geweldige kledingstuk te kopen. En dat is logisch. Want de winkelier moet verkopen. Aan jou, de nietsvermoedende klant die trapt in de droom die wij creëren in zo een etalage. Want dat is wat wij doen. Het gevoel dat je misschien achter loopt op trends of niet relevant bent weegt zwaar voor de meeste mensen.
Kijk naar mij.
Zo een etalage is natuurlijk altijd wel een droom als je ernaar kijkt. De beste stukken kleding, perfecte belichting en mannequins met lichaamsverhoudingen waar menig model over droomt. De perfecte setting maakt jou dat je naar binnen wilt lopen en dat wilt kopen. Hier zijn wij gevoelig voor. Tegenwoordig nog veel meer door de zogeheten ‘influencers’ bijvoorbeeld op Facebook en instagram. Je scrollt door je feed en je ziet nu die etalage gewoon op je scherm met echte mensen. ‘Kijk naar mij’ ‘koop mij’ Met de black friday promoties hebben winkels meer klanten. Ook al krijgen ze weinig korting of is de prijs nauwelijks veranderd. Zolang je maar het gevoel hebt dat je een goeie deal hebt gekregen wordt je gelukkig.
Ik weet dat ik vroeger ook zo was. Ik moest iedere week naar het centrum om kleren te kopen en vind tot op de dag van vandaag nog kleren met kaartjes erin uit die tijd. Ik voelde mij niet goed als ik niet ‘on trend’ was. Had ik wat extra geld gaf ik het uit aan kleding of schoenen. En was heel materialistisch ingesteld. Gelukkig kan ik nu eerlijk zeggen dat dat nu wel anders is. Na mijn verhuizing heb ik talloze zakken met kleding gedoneerd of laten recyclen. Ik werd moe van alle spullen dat ik had en wilde zoveel mogelijk minder hebben. En toch begon het de afgelopen dagen tijdens black friday wel te kriebelen. ‘Zal ik toch iets halen met korting?’ Ik heb wel rondgekeken maar geen kleding gehaald. Ik vond niet dat ik het nodig had. Ik besloot niet in de illusie te trappen. Dit keer. En hopelijk helemaal niet meer.
Ben jij wel gevoelig voor dit soort acties? Of heb je er niks mee?
XDeb.
[…] Lees ook: Koop de illusie […]