De borsten van de vrouw zijn al sinds het begin van de tijd gespreksstof geweest. Zoals iedereen weet roept het vooral bij mannen een bepaald gevoel op. Dat weet iedereen, zo ook reclamemakers. Zo kwam het dit ik bij een bepaalde reclame enerzijds verbaasd was en anderzijds totaal niet.
De beruchte reclame.
Het zal je vast niet ontgaan zijn, die laatste reclame van New York pizza. Waar een pizza met een bloemkool bodem wordt gepromoot. Niks mis mee toch? Nee. Waar ik en de meeste mensen zich een beetje aan storen is hoe. De reclame laat een kreunende vrouw met borsten als bloemkolen zien waarna een pizza in beeld komt met een bloemkoolbodem. Wat de twee met elkaar te maken hebben weten wij hier ook niet zo goed. Iets vaags met een liedje van André van Duin ofzo maar verder slaat onze pizza boer de plank toch helemaal mis. Waarom is het altijd nodig voor reclamemakers om onnodig vrouwen te seksualiseren? De bedoeling van een bloemkoolbodem is dat een pizza op die manier gezonder wordt. Aangezien de halve wereld al bezig is met gezonder leven zou dit niet zo moeilijk moeten zijn om aan de man te brengen. Niets blijkt minder waar Dr. Oetker (oftewel dr Utker tegenwoordig) zat daarentegen wel op het juiste pad. Die met een gezellige jingle, waar mijn dochter op losging, wel de boodschap overbracht. Dat groente leuk kon zijn en nog leuker als pizzabodem. Met een onderwerp waar seks niks mee te maken heeft dacht New york pizza toch ‘sex sells’ en maakte deze belachelijke reclame. Met dit soort boodschappen hou je alleen een ouderwetse gedachtegang over vrouwen intact.
Dit loopt met een sisser af zoals gewoonlijk wanneer het over vrouwen gaat.
Beeldvorming.
Vaak denken reclame makers niet aan de beeldvorming die ze meegeven. Sinds ik kinderen heb ben ik daar veel mee bezig. Ik geef mijn dochter mee dat vrouwen meer kunnen dan een huishouden runnen en dat zij niet perse moet meegaan met de stroming. Maar hoeveel ik ook mijn best zal doen zal zij het moeilijk krijgen tenzij wij ook iets doen aan de beeldvorming van jongens. Ik zeg jongens omdat daar de toekomst ligt. Ik doe dit nog actiever bij mijn zoon. Hij helpt mij mee de was doen, schoonmaken en wil graag spelen met de kinderwagen van mijn dochter. Waar de meeste zouden zeggen dat is niks voor jongens wil ik hem graag het idee van gelijkheid meegeven. Geen bepaalde taak behoort tot een vrouw. Kledingrestricties zouden niet alleen voor vrouwen en meisjes moeten gelden en vrouwen zijn geen seksuele objecten voor het genot van een man. Het zijn de kleine dingen het hem doen.
Lees ook: De juiste vragen
Aangepast.
Waarschijnlijk na de regen van kritiek is de reclame snel in ingekort en zijn beledigende stukken weggeknipt. Je ziet nu niet meer dat de bloemkolen borsten zijn en het seksuele is er ook vanaf. Dit loopt met een sisser af zoals gewoonlijk wanneer het over vrouwen gaat. Dit was gewoon verkeerd. Het is anno 2019. Wij mogen nu wel meer verwachten van bedrijven dan vergelijken worden met bloemkolen.
Heb jij weleens een reclame gehad waar jij naar van werd?
XDeb.
Alexandra says
Ik had deze reclame weggedrukt op fb. Vond het gewoon te onbeschoft. Zo ga je niet met vrouwen om.