Mensen in de retail en horeca hebben het zwaar in de werkwereld. Vaak weinig betaald, zware uren en je raad het al vervelende klanten. Maar wie zijn nou de ergste klanten en ben jij er misschien ook een? Ik plaats hier 5 types van verschillende klanten voor je op een rij.
Wanneer je een winkel binnenstapt verwacht je bepaald gedrag van de mensen die er werken. Je wordt misschien gedag gezegd, gevraagd of je ergens mee geholpen kan worden. Allemaal kleine dingen die je vanzelfsprekend vindt. Maar bovenal willen wij dat winkelpersoneel beleefd blijft ongeacht wat er gebeurd. Ookal zijn er momenten dat zij tot het randje worden gedreven, is beleefd blijven een must. Bij de een is daar wat meer moeite voor nodig.
- ‘ik werk ook in een winkel’
Dit argument wordt vaak gebruikt wanneer er iets niet gaat zoals ze willen. Een week te laat je spullen terugbrengen en alsnog cash terugeisen. Want met een tegoedbon kunnen ze niks. Zij werken ook in een winkel en bij hen zou het er zeker anders aantoe gaan. Meestal is die winkel waar ze werken de buurtboetiek in lutjebroek maar dat terzijde. Deze lieve klant kent alle regels beter dan jij en zal je dat zeker ook laten weten.
2. De dief
Dit is de klant die jou in de gaten houdt in plaats van andersom. Vaak met meerdere mensen zodat 1 jou kan afleiden en de ander verdwijnt. Ook je vaste klanten kunnen dieven vooral omdat ze je winkel nu goed door hebben. Deze mensen roven niet alleen de winkel leeg maar ook de zakken van andere klanten. Het zal je verbazen hoeveel lege portemonnee’s er worden gevonden.
3. ‘Mag ik je manager spreken?’
En de blik in hun eigen als jij dan al die manager blijkt te zijn. Deze klanten zijn er dagelijks en het lijkt alsof deze klant wel in bijna iedereen schuilt. Ken je dat? Het winkelpersoneel probeert zo goed mogelijk je iets uit te leggen maar jij gelooft het niet. Jij staat in je recht vind je. Want jij hebt het gidsje van de Consumentenbond 2017 gelezen. ‘Is hier ook een manager die ik kan spreken?’
4. De afsluiter
Deze mensen komen binnen om vijf voor zes wanneer de winkel sluit om zes en maken om zes nog geen aanstalten om weg te gaan. Dit zijn de afsluiters. Sluitingstijd. De meeste mensen hebben er dan al een dag van acht uur opzitten en willen naar huis. Maar je kan niet naar huis want die ene klant zit nog haar maatje 37 schoen te passen voor het feest dat ze vanavond heeft. Besef je kan de aardigste klant ter wereld zijn maar hierdoor kan je winkelpersoneel echt mee irriteren. Zo een winkel is vaak 9 uur lang open, maak daar gebruik van. Na sluitingstijd willen mensen naar huis.
5. De aso
De bellers aan de kassa, de eisende, de respectloze asociale klanten. Deze mensen voelen zich vaak wat beter dan winkelpersoneel. Jij bent hier om mij te bedienen volk. En als ik wat laat vallen het laten liggen, want tsja dat is niet mijn werk toch? Dat klopt maar een beetje menselijkheid mag ook wel. Het is gewoon logica dat wanneer je iets van een hanger uit de winkel haalt je het niet op de grond van een paskamer laat. De asociaaltjes.
Herken jij jezelf in deze profielen, of doet dit je heel erg aan iemand denken?
XDeb.
Geef een reactie